top of page

אישור כשירות רפואית – עד כמה זה הכרחי למימוש צוואה?



האחיות ריקי וליאורה (שמות בדויים) היו החברות הכי טובות. תמיד סיפרו אחת לשנייה הכול, חגגו את כל החגים יחד, ועזרו זו לזו בשעת צרה. כולם סביבם תמיד התפעלו מהקשר הנפלא שהיה לשתי האחיות – ריקי הבכורה וליאורה הצעירה. ואז, לפני כ- 10 שנים, החליטה ליאורה להגר עם משפחתה לאנגליה בעקבות משרה יוקרתית שקיבל בעלה, משה, בחברת תקשורת בלונדון. בתחילה הן עוד שמרו על קשר טלפוני, אך עם הזמן הקשר הלך ודעך, עד שהגיע לכדי ברכות בחגים בלבד.


לפני כ- 5 שנים, כשהייתה בת 75, חלתה אימן של ריקי וליאורה בסרטן ריאות ומצבה הלך והדרדר. בנוסף, היא החלה לסבול מדמנציה, הפכה להיות סיעודית ונזקקה לעזרה צמודה. ריקי פינתה לאימה חדר אצלה בבית, וטיפלה בה במסירות. היא לא ידעה שבאותו זמן, אמה, שהייתה אלמנה אמידה מאוד, כתבה צוואה שמורישה לה כמעט את כל רכושה, כולל דירתה המפוארת בשכונת צהלה בצפון תל אביב. לליאורה ביקשה להוריש סכום של 200,000 ₪ בלבד וטבעת יהלום שקיבלה בירושה מאמה. לאחר שנה וחצי של סבל והידרדרות מתמשכת, נפטרה האם. בתום ימי השבעה, כשריקי סידרה את חדרה של אמה, היא מצאה בין חפציה את צוואתה של האם שהייתה כתובה בכתב ידה, והתקשרה מיד לספר לאחותה. "כנראה שהיא לא הייתה מודעת למה שכתבה. הרי אנחנו יודעים שהיא כבר לא ממש ידעה מה קורה איתה. זה ממש לא מקובל עלי", אמרה ליאורה בכעס וטרקה את הטלפון. מיד פנתה לעורך דין להגשת בקשה לפסילת הצוואה, בטענה שאמה לא הייתה צלולה בדעתה בעת כתיבת הצוואה.


המקרה הסתיים בכך שריקי ויתרה בעל כורחה על שהורישה לה אימה, ורכוש האם חולק שווה בשווה בין שתי הבנות. האחיות אגב, ניתקו את הקשר בעקבות המקרה ולא מדברות זו עם זו עד עצם היום הזה.


צוואה/ירושה - כולם מגיעים לשם. המקרה של ריקי וליאורה הוא רק אחד מני רבים. זה קורה במשפחות הכי טובות והכי מלוכדות. כאשר זה מגיע לירושות, אחים יכולים להפוך לאויבים הגדולים ביותר. מדובר בנושא שטומן בחובו הרבה מאוד רגשות ויצרים, ובדרך כלל לא מוציא מאיתנו את המיטב שבנו.


חשוב שתדעו שאפשר גם אחרת. על מנת למנוע מצבים לא נעימים וריבים מיותרים, מומלץ לטפל בנושאים אלה כל עוד הורינו בעלי דעה צלולה וכושר שיפוט. גם במקרה של ייפוי כוח מתמשך או מינוי אפוטרופוס למקרה שבו הקשיש מצוי במעמד של חסוי – או אז צריך יהיה להתרוצץ ולטפל בדחיפות להשגת האישורים, ואתם יודעים שמה שנעשה בלחץ מזמין בעיות. אין צורך להגיע לשם. אנו ממליצים לטפל בנושא הכה חשוב הזה מבעוד מועד באופן יזום ולא לדחותו.


על מנת למנוע מקרים כמו של ריקי וליאורה, אנו בקבוצת מצפן רפואי מספקים שירות בדיקה לכשירות רפואית של ההורים, שתעיד על מידת יכולתם לחתום על מסמכים בעלי ערך משפטי לענייני גוף ורכוש, כולל אישור כשירות רפואית למימוש צוואה.


אנו נשלח לבית הקשיש רופא פסיכוגריאטר מומחה, שיבדוק את הקשיש, יבחן את עברו הרפואי ויבצע הערכה תפקודית רפואית, מנטלית וקוגניטיבית, שבסופה יקבל הקשיש תעודה וחוות דעת רפואית משפטית המעידה על כשירותו לעריכה/שינוי צוואה/צו ירושה/ייפוי כוח מתמשך/מינוי אפוטרופוס.


אנחנו נסייע לכם להוביל זאת בצורה שתכבד את הוריכם הקשישים, ברגישות ובצורה המתאימה ביותר לתא המשפחתי שלכם, כדי למנוע בעיות ומתחים מיותרים בעתיד. וזכרו: מה שלא יקרה, על משפחה לא מוותרים.


אישור כשירות רפואית למימוש צוואה




bottom of page