top of page

לחיות בריא בגיל הזקנה- המלצות

אין זה סוד שקיים קשר הדוק בין אורח חיים בריא לתוחלת החיים שלנו. תזונה נכונה, הקפדה על ביצוע פעילות גופנית והימנעות מעישון ושתיית אלכוהול מרובה, יכולים בהחלט להאריך את חיינו.


אך האם אורח חיים בריא יכול לעכב גם את התפתחות מחלות הזקנה? מסתבר שכן, ויתרה מזאת, אף פעם לא מאוחר מדי לאמץ אורח חיים בריא, גם אם חצית את גיל 65.


קשישים נוטים לסבול יותר מבעיות שיניים וקשיים בלעיסה, צרבות ובעיות במערכת העיכול, מחלות כרוניות, תופעות לוואי של תרופות שהם נוטלים, וכאלה הנוצרות כתוצאה מהתנגשות בין תרופתית או בין תרופות למזונות ומשקאות מסוימים. כמו כן, הם נוטים לסבול יותר מחסרים בוויטמינים ומינרלים.


הנה כמה המלצות לאימוץ אורח חיים בריא בגיל המבוגר, שיכולות גם לעכב את התפתחות מחלות הזקנה:

כדאי להקפיד על תזונה עשירה בירקות ופירות (רצוי עם הקליפה), דגנים מלאים וקטניות, חיטה מלאה, כוסמת, אורז מלא, שיבולת שועל, דגים, ולהעדיף שמן ממקורות צמחיים - שמן זית, אבוקדו, טחינה ואגוזים. כמו כן יש להמעיט בצריכת מלח, מוצרי חלב עתירי שומן, בשר שמן (מומלץ להגביל את צריכת הבשר מכל הסוגים), מאפים, חמאה, ממתקים ומוצרים עתירי סוכר. המזון הצמחי מכיל הרבה מאוד נוגדי חמצון שיכולים לעכב חלק מתהליכי ההתבגרות וההזדקנות של הגוף. במחקרים שבוצעו נמצא שהקפדה על תזונה כזו מפחיתה את הסיכון למחלת האלצהיימר בכ- 50%.


צריכה של מזונות עשירים בוויטמין E חשובה מאוד לעיכוב תהליכי דעיכה קוגניטיבית במח, ולכן מזונות כמו גרעיני חמניות, אגוזים (כולל קשיו וברזיל), שקדים, זרעי שומשום, זרעי פשתן וצ'יה, הם מצוינים, אבל יש להימנע מקלייה וטיגון וכדאי לאכול אותם טריים בקליפתם. מאחר שמדובר במזון עתיר שומן, יש לצרוך אותם בכמויות קטנות יחסית (עד 7 אגוזים/שקדים ביום). להשלמת חוסרים כדאי ליטול תוספי מזון כמו B12, אומגה 3 וחומצה פולית, אך חשוב לזכור כי נטילת תוספי מזון וצמחי מרפא, מחייבת התייעצות עם רופא, גריאטר, פרמקולוג קליני או תזונאי, שכן תוספי מזון וצמחי מרפא, ככל שהם נתפסים כטבעיים ובריאים, עלולים להתנגש עם תרופות מסוימות ואף להוות סכנה של ממש במצבים רפואיים מסוימים.


אם הוריכם מתקשים לערוך את הקניות בעצמם, עשו זאת עבורם ודאגו שיאכלו מזון בריא ומזין.

יש לשתות כ- 8 כוסות מים ביום ולבצע פעילות גופנית התואמת את היכולת הפיזית כמובן - הליכה, שחיה, ריקודים - כל פעילות שניתן להתמיד בה היא מבורכת, גם אם מדובר ב- 20-30 דקות ביום-יומיים בלבד.


חושדים שהוריכם סובלים מתת תזונה? סימנים להתנגשות בין תרופתית? מצבם הקוגניטיבי מתדרדר? צרו עמנו קשר והזמינו עוד היום רופא גריאטר/פסיכוגריאטר שיבצע בדיקה מקיפה בבית הוריכם.



bottom of page