top of page

"מזדקנים בכבוד" - על חשיבות יעוץ גריאטרי ופסיכו-גריאטרי

מתוך המגזין "חיים בעמק" 10 במרץ 2020, כתבה: גלית בצלאל.



אם אתם בנים או בנות להורים מבוגרים, אתם ודאי מכירים את התרחיש הבא: לאבא או אמא כואב משהו, אבל בכל פעם שאתם מתקשרים לשאול מה נשמע, הם מקפידים לומר שהכול בסדר, כדי לא להדאיג אתכם. ואז אתם קופצים לביקור ומגלים לחרדתכם שהכול רחוק מלהיות בסדר. פתאום אמא גוררת רגל "ככה סתם בלי סיבה", או שאבא "מופתע לראות אתכם" למרות שהודעתם לו ממש לפני חצי שעה שאתם קופצים לבקר.


אז, אתם מתחילים לחשוש שיש בעיה, ואחרי שיידעתם בכך את שאר בני המשפחה, מתחילה שרשרת בדיקות ובירורים, וכך אתם מוצאים עצמכם רצים מרופא לרופא, מבדיקה כזו לאחרת, ותחושת חוסר האונים רק הולכת וגדלה בהתאמה. בסופו של יום אתם מגיעים למסקנה המתבקשת והעצובה שהעולם כנראה שייך לצעירים, ואף אחד חוץ מכם לא באמת מתייחס ברצינות יתרה לבעיות של אמא או אבא, אלה שנתנו הכול כדי לגדל אתכם, אלה שעכשיו, כשהגיעו לגבורות, רק רוצים להזדקן בכבוד....לא לגרור רגליים, לא לשכוח איזה יום היום, והכי חשוב עבורם - לא להוות נטל עליכם. אתם מגלים לפתע שהאבא והאמא היקרים לכם מכל, ההורה שעבורכם הוא אחד ויחיד, הוא עוד אחד מבין 3000 מטופלים אצל רופא המשפחה במרפאה. התחושה היא שאף אחד כבר לא ממש מתייחס אליהם ברצינות, רק כי הם חצו את גיל 80, ולמערכת אין באמת אינטרס להשקיע בהם יותר מדי משאבים, כי הרי כמה זמן כבר נשאר להם לחיות.


גם אבינועם חווה את אותה חוויה קשה, כשהיה עד למצבו של אביו שהלך והתדרדר, ורופאי קופת החולים לא נתנו מענה. כך טורטר האב מרופא מומחה אחד לשני ולאחר, וזמן ההמתנה בתור לרופא מומחה ארך חודשים ארוכים. וכשהגיע סוף סוף המועד לבדיקת רופא גריאטר, קיבל אביו הודעה: "הרופא חולה", והתור נדחה לעוד שלושה חודשים. "אתה מוצא את עצמך מטייל עם ההורה האהוב שלך, שמפאת גילו המערכת החיסונית שלו כבר לא מה שהייתה, במסע מפרך ממרפאה למרפאה, ומרופא אחד לשני, והנה הגעת לפגישה המיוחלת... ואתה 'מגורש' מהחדר אחרי 10 דקות, כי הרופא חייב להספיק לקבל עוד חולים. זהו מצב אבסורדי שבו החולה הקשיש מצפה לפגישה שעבורו היא גורלית, ומוצא עצמו מחוץ לחדר הרופא אחרי 10 דקות מבלי שהספיק אפילו לתאר את מצבו הרפואי, כמות התרופות שהוא נוטל, ואת הנסיגה ברמה הפיזית, המנטלית והנפשית שלו. אלה הכלים במערכת הבריאות הציבורית במדינת ישראל של 2020".


יעוץ גריאטרי ופסיכו-גריאטרי


כשהוא נחוש לא לוותר, החליט אבינועם לתת עדיפות עליונה לטיפול באביו, עזב הכול ונצמד אליו במשך מספר שבועות. בלית ברירה פנו השניים אל הרפואה הפרטית, ושם, הפלא ופלא, הם עלו על המסלול המהיר – גריאטר, נוירולוג, בדיקות יקרות שמומנו מכיסם, וניתוח דחוף אחד בבית החולים איכילוב, שממנו יצא האב צועד על רגליו, אחרי ארבעה ימי אשפוז בלבד. "פתאום ראיתי את אבי מחייך, חוזר לחיים בגיל 81 אחר שלוש וחצי שנים של ישיבה בכיסא גלגלים. כל הביטחון העצמי שאבד במהלך השנים, שב אליו והוא חזר להיות בנאדם".


ומה המסקנה?


"שאף פעם אסור לוותר. עמוד על זכויותיך, דע לדרוש את שמגיע לך וזכור שתמיד יש יותר מדרך אחת להגיע למטרה ולמציאת הפתרון". זה היה ציון דרך עבור אבינועם . מאז ועד היום, הוא פועל ומקדם את מייזם "מצפן רפואי", המעניק לקשיש ומשפחתו יעוץ גריאטרי ופסיכו-גריאטרי הכולל את כל הזכויות המגיעות לקשיש. השרות ניתן באמצעות רופאים מומחים שמגיעים לבית הקשיש.


"לצערי, הרפואה הציבורית עוסקת יותר בכיבוי שריפות ולא במניעתן. ארגון המומחים שלנו משלים את החסר. כך, רופא גריאטר פרטי מגיע לבית הקשיש, במקום הבטוח והנוח שלו, בחיק המשפחה, מבצע בדיקה מקיפה הכוללת הערכה פיזית - תפקודית, נפשית וקוגניטיבית, ממליץ ומייעץ על הטיפול הנכון עבורו. הרופא פורש בפני המשפחה את כל אפשרויות הטיפול האפשריות, כולל רפואה אלטרנטיבית, ומתייחס למימוש זכויות מהביטוח הלאומי ו/או הפרטי. במהלך עבודתנו נתקלנו באנשים שכלל לא היו מודעים לזכויותיהם במסגרת הביטוחים שלהם. אנחנו דואגים גם ליידע את הקשיש ומשפחתו בכל הזכויות המגיעות לו ע"פ חוק, ומסייעים להם לקבל שעות עזרה מהביטוח הלאומי, זכויות נכה, הנחות והטבות מהרשויות - בארנונה, בחשמל, במים, הטבות ועזרה מקרנות שונות, לרבות התאמת הבית לצרכי הקשיש ועוד. ישנם קשישים שעוברים שבעה מדורי גיהינום, כי המערכת המוסדית מסתכלת עליהם כאילו מדובר בנוכלים שרוצים לקחת כסף מהמדינה. עורכים להם בדיקות מגמתיות ולעתים אף משפילות. לדאבוני ישנם קשישים ובני משפחה שפשוט מוותרים על זכויותיהם כדי לשמור על כבודם. אנחנו באים לעזרתם עם ניסיון מקצועי של למעלה מ-9 שנים, על בסיס יומיומי, ומסייעים לעשרות קשישים ומשפחות מדי שבוע. הם קוראים לנו "מלאכים". המסר שלנו ברור: 'נפעל במקצועיות ולא נבקש יותר ממה שמגיע – יחד עם זאת, נדאג וניאבק עבור הקשיש שיקבל מהמוסדות את כל מה שמגיע לו".


"מצפן רפואי" זמין טלפונית עבור הקשישים ומשפחתם 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. הארגון משמש גלגל הצלה עבור קשישים רבים, ועד כה זכה לגייס ממוסדות הרווחה למעלה מ- 17 מיליון ₪ עבור 3,000 מטופליו. "עבור הקשיש שחווה בעיה כלשהי, הזמינות היא אלמנט בעל משמעות ברמת השרות. יש לנו את היכולת להגיב במהירות ולהעניק חוות דעת בסיעור מוחות של מספר אנשי מקצוע בתחום מומחיותם. זהו כלי שרות מעולה לקשיש ומשפחתו תחת קורת גג אחת, במענה מקיף ומהיר לקשיש ולמשפחתו", אומר אבינועם.


ולא רק בעניינים רפואיים וענייני רווחה מטפל הארגון. גם עניינים רפואיים-משפטיים הם חלק חשוב כשמדובר בקשישים. ענייני צוואות, ירושות, אפוטרופסות - כל אלה הם חלק מהייעוץ המשפטי שמעניק מיזם "מצפן רפואי" במסגרת סיעוד, זכויות והטבות. "רופא פסיכוגריאטר מומחה בודק את מידת הכשירות של הקשיש להביע דעה ואת כושר השיפוט שלו, ובהתאם מעניק תעודה רפואית אשר תשרת את המשפחה בבית המשפט בהתאם לצורך. הקשיש יכול למנות מיופה כוח שיפעל בשמו ועבורו, לרבות מינוי אפוטרופוס בענייני גוף ו/או רכוש וממון. עניין זה מונע המון בעיות בהמשך. הצוות המקצועי שלנו מכוון את בני המשפחה לטפל בכל סוגיה הקשורה בקשיש, בבריאותו ובענייני רכושו, ברגישות המתבקשת ובהבנה מקצועית, תוך מתן כלים להתמודדות באופן יזום, יעיל ומהיר. זה מונע סכסוכים ומתח במשפחה בהרבה מאוד מקרים".


"להזדקן בכבוד זו זכות ולטפל בזקנה זו מומחיות" - זה המוטו המוביל את "מצפן רפואי".

אם גם אתם בנים ובנות להורים מבוגרים, עזרו להם להזדקן בכבוד. אחרי הכול – הם אלה שגידלו אתכם ודאגו לכם כל חייכם. כעת זה הזמן שלכם לדאוג להם ולרווחתם. עד 120.

bottom of page